Maar liefst 70% tot 90% van overnames mislukt. Een belangrijke reden hiervoor is dat er vaak eenzijdig wordt gekeken naar wat er te halen is bij een over te nemen onderneming. In de praktijk blijkt echter dat de slagingskans van een overname toeneemt als ook wordt bekeken welke waarde toegevoegd kan worden aan een over te nemen onderneming. Met andere woorden, wat breng je in plaats van wat haal je. Het is dus van groot belang dat bij een voornemen tot een fusie of overname aandacht wordt besteed aan een ideaal bedrijfspofiel qua strategie, organisatie, bemensing op cruciale posities en cultuur.
Eerste selectie
Is het ideale bedrijfsprofiel opgesteld, dan kan het daadwerkelijke zoeken beginnen. Daarbij kan eerst worden gekeken naar bedrijven die te koop worden aangeboden. Vaak is alleen al op basis van het bedrijfsprofiel een interessante eerste selectie te maken. Maar ook uw concurrenten zitten niet stil en zijn misschien net als u, ook op overnamepad. Misschien zijn de ondernemingen met het voor u grootste potentieel zelfs al van de markt gehaald. In dat geval kunt u het over een andere, slimmere boeg gooien.